torsdag 17 augusti 2017

Terror

Just nu funderar jag på ondska, det som vi människor inte gärna tror är normaltillstånd och något som alla har.

Den funderingen kommer då jag just satt på datorn och möts av nyheterna om ett nytt terrordåd i Barcelona - någon har där tagit en minibuss och kört på massor av folk!

Det har ju detta år också hänt i Stockholm och London, plus ett flertal andra orter - det är nästan så att man inte längre blir förvånad!

Vem som gör det och i av vilken anledning varierar, men det jag funderar på är just själva ondskan - det elaka i att döda helt oskyldiga människor! Varför?

För mig som kristen och någorlunda kunnig i kristen tro och undervisning, så är det däremot inte helt förvånande - då ju Bibelns budskap helt klart är att vi alla är syndare och egentligen då är onda i grunden - och inte bara på ytan. Enda som skiljer oss åt är graden av ondska och vad vi gör av den!

När man tar upp detta ämne på t ex arbetsplatsen, dvs att vi alla är onda innerst inne, så möts man däremot av en ganska så enig folkmassa som menar att vi innerst inne är goda.
Jag menar nog att det inte finns mycket som tyder på det, även om tanken är god och ger tröst!

Dagens terrordåd ger väl inte heller någon anledning att ändra min åsikt, vi är alla onda, frågan är bara vi gör av det - ber om förlåtelse av Gud och omvänder oss till ett kristet liv - eller gör ingenting och tröstar oss med att vi i alla fall inte är lika onda som de i Barcelona!

/Per-Eric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar